Erich Hartmann a második világháború és egyben a világtörténelem legeredményesebb vadászpilótája, mintegy 352 igazolt légigyőzelmével. A háború végén is mindössze 23 éves vadászpilótát a szovjet katonák rettegték, egy idő után a fekete tulipánt, mely a gépének motorján volt felfestve, el kellett távolítania, mert senki nem mert harcba szállni vele amikor meglátták.
Erich Hartmann 1922. április 19-én született Alfred Erich Hartmann orvos és Wilhelmine Machtholf gyermekeként. Fiatal korát Kínában töltötte, ahol apja orvosként praktizált. Az 1928-as kínai polgárháború elől menekülve a család visszatért Németországba. Mivel az anyja hobbi vitorlázórepülő pilóta volt, így Erich is hamar megismerkedett a repüléssel. Emiatt volt is egy kis magánrepülőgépük, amit a gazdasági válság miatt azonban eladtak. A náci hatalomra kerülés után a Luftwaffe fokozatosan épült újjá, így Erich Hartmann is jelentkezett pilótának. 1936-ban, mindössze 14 évesen már a Hitlerjugend repülő oktatója lett. 1940-ben elkezdhette katonai kiképzését, mint vadászpilóta.
A világháború egyik legjobb vadászgépén a Messerschmitt Bf-109-esen kezdte meg vadászpilóta pályafutását. A kezdeti repülések nem voltak zökkenőmentesek, egyik alkalommal a tiltás ellenére műrepülésbe kezdett a repülőtér felett, aminek az lett az eredménye, hogy 1 hétig eltiltották a repüléstől és fizetésének 2/3-át levonták tőle. Később ez mentette meg az életét, ugyanis másnap, amikor egyik társa azzal a géppel repült, amellyel neki kellett volna, műszaki hiba miatt lezuhant és életét vesztette. Pilótaengedélyét 1942 őszén kapta meg és a keleti frontra vezényelték a később a leghíresebb repülőegységgé váló, Jagdgeschwader 52-höz.
Erich Hartmann (jobbra) és repülőgépének szerelője "Bimmel" Mertens (balra)
1942. október 14-én megtörtént első harci bevetése is az orosz fronton. Ezen a bevetésén a légiharc minden íratlan szabályát megszegte, többek között utasítás nélkül elhagyta parancsnokát, elvesztette a tájékozódást, belerepült a parancsnoka lőhelyzetébe, nem hajtotta végre a gyülekezési parancsot. Ha ez még nem lenne elég akkor a kifogyott üzemanyag miatt kényszerleszállást kellett végrehajtania. Ezért néhány napos felszállási tilalmat kapott parancsnokától. De ez nem szegte kedvét, mert végül már 1942. november 5-én megszerezte első légigyőzelmét, amelyet az évek során még 351 követett. Érdekesség, hogy Hartmann gépének a szerelője egész végig "Bimmel" Mertens volt, Hartmann később azt mondta, hogy Mertens szakértelmének és precízitásának köszönhette az életét, mert Mertens mindig tökéletes műszaki állapotban tartotta a gépet.
Hartmann tökélyre fejlesztette a később védjegyévé váló, közelről való tüzelést. Társait is erre tanította, minél közelebb menni az ellenséges géphez és minél kevesebb lőszert használni. A keleti fronton már 1943-ban 159 igazolt légigyőzelmet ért el a szovjet repülőkkel szemben. Gépére ekkor festette fel a fekete tulipánt, amely miatt később a szovjet pilóták Fekete Ördögnek nevezték el. Igazából Hartmann csupán 5 alkalommal repült ezzel a géppel, de ez is elég volt, hogy a jelvény miatt a szovjet pilóták kitérjenek a küzdelem elől. Később Hartmann úgy gondolta, hogy inkább adják az újoncoknak a gépet, így könnyebben szereznek majd harci tapasztalatot, anélkül, hogy a lelövés veszélye fenyegetné őket.
Légigyőzelmeit szinte szó szerint napról napra gyarapította, 1943. október 19-én már 148 légigyőzelemmel rendelkezett és megkapta a Vaskereszt Lovagkeresztjét. 1944. március 12-én 202. légigyőzelme után megkapta a Tölgyfalombokat a kitüntetéséhez, majd 250. légigyőzelme után a Kardokat, végül 300. légigyőzelme után a Brilliánsokat. Ez utóbbi kitüntetés átvételénél, 1944. augusztus 3-án Hartmann nem volt hajlandó a fegyverét letenni, mondván német tisztként joga van azt mindig magánál hordani. (Erre azért lett volna szükség, mivel Hitler ellen nem sokkal előtte kísérelt meg merényletet Claus Schenk von Stauffenberg, a Valkűr-hadművelet keretében, így minden fegyvert elvettek azoktól, akik Hitlerrel találkoztak.) Hartmann nem értett egyet Hitlerrel és a nácikkal, sosem politizált, többször is teher volt számára találkozni a Führerrel. Ez alkalommal sem akart vele találkozni, de propaganda szempontból kötelezték rá. Hartmann annyira határozott volt, hogy nem adja le a fegyverét, hogy amikor bejelentette, hogy akkor elmegy és nem veszi át kitüntetését, végül megengedték neki, hogy oldalfegyverrel menjen be a Führerhez.
Ő volt az egyetlen, akinek ezt megengedték. Egy előző alkalommal, amikor társaival szintén kitüntetés átvétele miatt érkeztek Hitlerhez, kicsit spicces állapotban a fejére vette Hitler sapkáját, majd Hitler-bajuszt rajzolva magának abban mászkált társai előtt a váróteremben.
Hartmann ez alkalommal sokat panaszkodott Hitlernek, annak ellenére, hogy mielőtt bement elmondták neki, hogy ne hozza fel a szovjet előrenyomulást és csak a jót emelje ki. Hitler állítólag ekkor bevallotta Hartmannak, hogy a háború katonailag elveszett, mert inkompetens parancsnokok vannak a hadseregen belül. Hartmann később azt mondta, hogy Hitler több hónappal azelőtti információkat kapott úgy, mint naprakész adatok, ezért ő is úgy gondolta, hogy a katonai vezetés teljes mértékben titkolja Hitler előtt a vereségeket.
Erich Hartmann és felesége az esküvő után
A kitüntetés mellé kapott egy 10 napos eltávozást is, ez alkalomból pedig feleségül vette menyasszonyát, Ursula Paetsch-t. Mikor visszatért alakulatához, annak egyig egysége a Hajdú-Bihar megyei Nagyrábé mellett tartózkodott. Parancsnoka át akarta küldeni az éppen ekkor felállítandó, az első sugárhajtású gépet, a Me-262-t repülő egységhez. Hartmann azonban maradt egységénél akikkel már folyamatos visszavonulásban voltak, míg 1945. május 8-án megszerezte utolsó 352. légigyőzelmét. Miután megsemmisítették az összes vadászgépüket, az alakulat tagjai megadták magukat az amerikai egységeknek, akik azonban Hartmannt néhány nappal később átadták a szovjeteknek.
A szovjetek végül 25 évi szibériai kényszermunkára ítélték a mindössze 23 éves pilótát. Mivel a világ leghíresebb pilótája volt a szovjetek próbálták megtörni, azzal fenyegették, hogy feleségét megölik, később már ajánlatokat tettek neki, hogy szabadon engedik, ha belép a kelet német hadseregbe. Hartmann nem vállalta feladatot, a munkatáborban többször is éhségsztrájkba kezdett a jobb körülmények elérése érdekében. Első alkalommal mikor megérkezett a táborba a német foglyokat sorakoztatták, majd munkára küldték, azonban Hartmann nem mozdult. A szovjetek eleinte egy 1*3*2 méteres cellába zárták 10 napig. Ám Hartmann ekkor sem tört meg, sőt társai szolidaritást vállaltak vele és többször nem mentek ki munkára. Míg végül nyílt lázadás történt és a németek lefegyverezték az őrséget és átvették az irányítást a tábor felett. Hartmann a lázadás élére állt, azonban megtiltotta a szökést a táborból és ezt el is mondta a szovjet parancsnoknak, hogy ők nem szökni akarnak, csak jobb körülményeket. A lázadás után Hartmannt áthelyezték egy másik táborba, majd 10 év letelte után a szovjetek szabadon engedték, 1955. október 15-én. Majd elindultak a vonatok Németország felé. Hartmannt a stuttgarti pályaudvaron várta felesége és a családja. Több ezres tömeg várta a világ legnagyobb vadászpilótáját, azonban Hartmann kérte a tömeget, hogy ne őt ünnepeljék, hanem akkor ünnepeljenek, ha minden német hadifogoly hazatért.
A hazatérés pillanata a pályaudvaron
A szabadulása után belépett a Luftwaffe újonnan felállított egységébe, majd berepülő pilóta lett, ő tesztelte az F-104-es vadászgépet is. Fia a fogsága alatt 3 éves korában elhunyt, lánya pedig a hazatérése után 1957-ben született. Hartmann egészen 1993-ban bekövetkezett haláláig a repülésnek élt, több interjút adott különböző csatornáknak. Minden idők legeredményesebb vadászpilótája több rekordot is felállított, többek között egy nap alatt 10 vadászgépet lőtt le, összesen pedig 352. légigyőzelemmel rendelkezett.
Amennyiben szeretnél még érdekes történelmi dolgokról olvasni, kövess minket facebook oldalunkon, és iratkozz fel, hogy értesítést kapj az új cikkeinkről, ha még több érdekességre vágysz, olvasd el ezeket is:
Így kezdődött a hátborzongató salemi boszorkányper
Hermann Göring az első világháború vadászpilótája
Lothar von Richthofen, az első világháború legeredményesebb pilótájának öccsének élete