Egyperces Történelem

Egyperces Történelem

Fekete Ördög, a világ legeredményesebb vadászpilótája

2025. január 17. - Névtelen Minorita

Erich Hartmann a második világháború és egyben a világtörténelem legeredményesebb vadászpilótája, mintegy 352 igazolt légigyőzelmével. A háború végén is mindössze 23 éves vadászpilótát a szovjet katonák rettegték, egy idő után a fekete tulipánt, mely a gépének motorján volt felfestve, el kellett távolítania, mert senki nem mert harcba szállni vele amikor meglátták.

erich_hartmann_pilot_1944.png

Erich Hartmann 1922. április 19-én született Alfred Erich Hartmann orvos és Wilhelmine Machtholf gyermekeként. Fiatal korát Kínában töltötte, ahol apja orvosként praktizált. Az 1928-as kínai polgárháború elől menekülve a család visszatért Németországba. Mivel az anyja hobbi vitorlázórepülő pilóta volt, így Erich is hamar megismerkedett a repüléssel. Emiatt volt is egy kis magánrepülőgépük, amit a gazdasági válság miatt azonban eladtak. A náci hatalomra kerülés után a Luftwaffe fokozatosan épült újjá, így Erich Hartmann is jelentkezett pilótának. 1936-ban, mindössze 14 évesen már a Hitlerjugend repülő oktatója lett. 1940-ben elkezdhette katonai kiképzését, mint vadászpilóta.

erich_hartmann_young_1936.jpg

A világháború egyik legjobb vadászgépén a Messerschmitt Bf-109-esen kezdte meg vadászpilóta pályafutását. A kezdeti repülések nem voltak zökkenőmentesek, egyik alkalommal a tiltás ellenére műrepülésbe kezdett a repülőtér felett, aminek az lett az eredménye, hogy 1 hétig eltiltották a repüléstől és fizetésének 2/3-át levonták tőle. Később ez mentette meg az életét, ugyanis másnap, amikor egyik társa azzal a géppel repült, amellyel neki kellett volna, műszaki hiba miatt lezuhant és életét vesztette. Pilótaengedélyét 1942 őszén kapta meg és a keleti frontra vezényelték a később a leghíresebb repülőegységgé váló, Jagdgeschwader 52-höz.

erich_hartmann_mertens.PNG

Erich Hartmann (jobbra) és repülőgépének szerelője "Bimmel" Mertens (balra)

1942. október 14-én megtörtént első harci bevetése is az orosz fronton. Ezen a bevetésén a légiharc minden íratlan szabályát megszegte, többek között utasítás nélkül elhagyta parancsnokát, elvesztette a tájékozódást, belerepült a parancsnoka lőhelyzetébe, nem hajtotta végre a gyülekezési parancsot. Ha ez még nem lenne elég akkor a kifogyott üzemanyag miatt kényszerleszállást kellett végrehajtania. Ezért néhány napos felszállási tilalmat kapott parancsnokától. De ez nem szegte kedvét, mert végül már 1942. november 5-én megszerezte első légigyőzelmét, amelyet az évek során még 351 követett. Érdekesség, hogy Hartmann gépének a szerelője egész végig "Bimmel" Mertens volt, Hartmann később azt mondta, hogy Mertens szakértelmének és precízitásának köszönhette az életét, mert Mertens mindig tökéletes műszaki állapotban tartotta a gépet.

erich_hartmann_plane.jpg

Hartmann tökélyre fejlesztette a később védjegyévé váló, közelről való tüzelést. Társait is erre tanította, minél közelebb menni az ellenséges géphez és minél kevesebb lőszert használni. A keleti fronton már 1943-ban 159 igazolt légigyőzelmet ért el a szovjet repülőkkel szemben. Gépére ekkor festette fel a fekete tulipánt, amely miatt később a szovjet pilóták Fekete Ördögnek nevezték el. Igazából Hartmann csupán 5 alkalommal repült ezzel a géppel, de ez is elég volt, hogy a jelvény miatt a szovjet pilóták kitérjenek a küzdelem elől. Később Hartmann úgy gondolta, hogy inkább adják az újoncoknak a gépet, így könnyebben szereznek majd harci tapasztalatot, anélkül, hogy a lelövés veszélye fenyegetné őket.

erich_hartmann_young_pilot.PNG

Légigyőzelmeit szinte szó szerint napról napra gyarapította, 1943. október 19-én már 148 légigyőzelemmel rendelkezett és megkapta a Vaskereszt Lovagkeresztjét. 1944. március 12-én 202. légigyőzelme után megkapta a Tölgyfalombokat a kitüntetéséhez, majd 250. légigyőzelme után a Kardokat, végül 300. légigyőzelme után a Brilliánsokat. Ez utóbbi kitüntetés átvételénél, 1944. augusztus 3-án Hartmann nem volt hajlandó a fegyverét letenni, mondván német tisztként joga van azt mindig magánál hordani. (Erre azért lett volna szükség, mivel Hitler ellen nem sokkal előtte kísérelt meg merényletet Claus Schenk von Stauffenberg, a Valkűr-hadművelet keretében, így minden fegyvert elvettek azoktól, akik Hitlerrel találkoztak.) Hartmann nem értett egyet Hitlerrel és a nácikkal, sosem politizált, többször is teher volt számára találkozni a Führerrel. Ez alkalommal sem akart vele találkozni, de propaganda szempontból kötelezték rá. Hartmann annyira határozott volt, hogy nem adja le a fegyverét, hogy amikor bejelentette, hogy akkor elmegy és nem veszi át kitüntetését, végül megengedték neki, hogy oldalfegyverrel menjen be a Führerhez.

Ő volt az egyetlen, akinek ezt megengedték. Egy előző alkalommal, amikor társaival szintén kitüntetés átvétele miatt érkeztek Hitlerhez, kicsit spicces állapotban a fejére vette Hitler sapkáját, majd Hitler-bajuszt rajzolva magának abban mászkált társai előtt a váróteremben.

Hartmann ez alkalommal sokat panaszkodott Hitlernek, annak ellenére, hogy mielőtt bement elmondták neki, hogy ne hozza fel a szovjet előrenyomulást és csak a jót emelje ki. Hitler állítólag ekkor bevallotta Hartmannak, hogy a háború katonailag elveszett, mert inkompetens parancsnokok vannak a hadseregen belül. Hartmann később azt mondta, hogy Hitler több hónappal azelőtti információkat kapott úgy, mint naprakész adatok, ezért ő is úgy gondolta, hogy a katonai vezetés teljes mértékben titkolja Hitler előtt a vereségeket.

erich-hartmann-ursula-paetsch-1944.jpg

Erich Hartmann és felesége az esküvő után

A kitüntetés mellé kapott egy 10 napos eltávozást is, ez alkalomból pedig feleségül vette menyasszonyát, Ursula Paetsch-t. Mikor visszatért alakulatához, annak egyig egysége a Hajdú-Bihar megyei Nagyrábé mellett tartózkodott. Parancsnoka át akarta küldeni az éppen ekkor felállítandó, az első sugárhajtású gépet, a Me-262-t repülő egységhez. Hartmann azonban maradt egységénél akikkel már folyamatos visszavonulásban voltak, míg 1945. május 8-án megszerezte utolsó 352. légigyőzelmét. Miután megsemmisítették az összes vadászgépüket, az alakulat tagjai megadták magukat az amerikai egységeknek, akik azonban Hartmannt néhány nappal később átadták a szovjeteknek.

erich_hartmann_take_off.jpg

A szovjetek végül 25 évi szibériai kényszermunkára ítélték a mindössze 23 éves pilótát. Mivel a világ leghíresebb pilótája volt a szovjetek próbálták megtörni, azzal fenyegették, hogy feleségét megölik, később már ajánlatokat tettek neki, hogy szabadon engedik, ha belép a kelet német hadseregbe. Hartmann nem vállalta feladatot, a munkatáborban többször is éhségsztrájkba kezdett a jobb körülmények elérése érdekében. Első alkalommal mikor megérkezett a táborba a német foglyokat sorakoztatták, majd munkára küldték, azonban Hartmann nem mozdult. A szovjetek eleinte egy 1*3*2 méteres cellába zárták 10 napig. Ám Hartmann ekkor sem tört meg, sőt társai szolidaritást vállaltak vele és többször nem mentek ki munkára. Míg végül nyílt lázadás történt és a németek lefegyverezték az őrséget és átvették az irányítást a tábor felett. Hartmann a lázadás élére állt, azonban megtiltotta a szökést a táborból és ezt el is mondta a szovjet parancsnoknak, hogy ők nem szökni akarnak, csak jobb körülményeket. A lázadás után Hartmannt áthelyezték egy másik táborba, majd 10 év letelte után a szovjetek szabadon engedték, 1955. október 15-én. Majd elindultak a vonatok Németország felé. Hartmannt a stuttgarti pályaudvaron várta felesége és a családja. Több ezres tömeg várta a világ legnagyobb vadászpilótáját, azonban Hartmann kérte a tömeget, hogy ne őt ünnepeljék, hanem akkor ünnepeljenek, ha minden német hadifogoly hazatért.

erich_hartmann.PNG

A hazatérés pillanata a pályaudvaron

A szabadulása után belépett a Luftwaffe újonnan felállított egységébe, majd berepülő pilóta lett, ő tesztelte az F-104-es vadászgépet is. Fia a fogsága alatt 3 éves korában elhunyt, lánya pedig a hazatérése után 1957-ben született. Hartmann egészen 1993-ban bekövetkezett haláláig a repülésnek élt, több interjút adott különböző csatornáknak. Minden idők legeredményesebb vadászpilótája több rekordot is felállított, többek között egy nap alatt 10 vadászgépet lőtt le, összesen pedig 352. légigyőzelemmel rendelkezett.

erich_hartmann_after_the_war.webp

erich_hartmann_olda_intervies.jpg

 

Amennyiben szeretnél még érdekes történelmi dolgokról olvasni, kövess minket facebook oldalunkon, és iratkozz fel, hogy értesítést kapj az új cikkeinkről, ha még több érdekességre vágysz, olvasd el ezeket is:

 

Így kezdődött a hátborzongató salemi boszorkányper

Hermann Göring az első világháború vadászpilótája

Lothar von Richthofen, az első világháború legeredményesebb pilótájának öccsének élete

A zirci apátságra zuhant német pilóta története

A bejegyzés trackback címe:

https://egypercestortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr6418175009

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2025.01.17. 22:19:45

Egy nap, tíz gép. Brutál?

Hányszor szállt le tankolni, feltölteni, enni, inni pössenteni?

Emberfeletti...

Névtelen Minorita 2025.01.17. 22:41:11

@gigabursch: Kétszer szállt fel, az ominózus nap 1944. augusztus 24-e volt. A légigyőzelmek percre pontosan így alakultak: 13:15, 13:18, 13:19, 13:25, 13:27, 13:40, majd leszállt és délután újból bevetésre indult ekkor 16:00, 16:06, 16:10 és 16:20 időpontokban ért el légigyőzelmeket. A taktikája az volt, hogy minél közelebb került a kiszemelt géphez és a kritikus pontokra tüzelt, de csak 1-2 sorozatot, majd azonnal távozott. Tulajdonképpen ezért is hívták Fekete Ördögnek, mert hirtelen jelent meg, szinte észrevétlenül és már csak azt látták az oroszok, hogy egy gépük zuhan.

2025.04.20 2025.01.23. 16:11:18

Ennyi volt? Két év után gondoltál egy nagyot, és gyorsan posztoltál négyet. Mind a négy poszt természetesen a blogketrecbe landolt, és ennyi?
süti beállítások módosítása