Egyperces Történelem

Egyperces Történelem

Hermann Göring, a fiatal vadászpilóta élete a világháborúban

2020. február 26. - Névtelen Minorita

Hermann Göring nevét legtöbben a Hitler mellett betöltött magas pozíciója és hírneve miatt ismerik. A második világháború utolsó napjaiban megpróbálta átvenni a hatalmat Hitlertől, ez azonban nem sikerült neki. A nürnbergi per során halálraítélték, ám a végrehajtás elől az öngyilkosságba menekült. De Göring a németek körében nem csak erről volt híres, ugyanis az első világháború idején ő is ászpilóta volt, sőt a háború végén a híres Jagdgeschwader 1 parancsnoka volt, amelyet még Manfred von Richthofen hozott létre. Göring első világháborús szereplését, mint pilóta mutatjuk most be a magyar közönség számára.

goring_535.jpg

Göring, a 2049/16 lajstromszámú Albatros D.III.-as vadászgép pilótafülkéjében

Hermann Göring az első világháborút a 112. gyalogezredben, mint 21 éves gyalogos katona kezdte a nyugati fronton. A háború elején a Vogézek lábánál, Mülhausen mellett harcolt. Szeptember elején az egysége Verdun felé nyomult előre, ekkor hősies magatartása miatt kiérdemelte a német 2. osztályú Vaskeresztet. A háború még ilyen korai szakaszában nem sok katona büszkélkedhetett ezzel a kitüntetéssel, ezért Göring már amúgy is nagy önimádatát csak fokozta a ritka kitüntetés. 

1914 szeptember 23-án hajnali 4 óra 30 perckor francia egységek megpróbálták elfoglalni a Fliery és Bernecourt közötti vasútvonalat. Heves harc bontakozott ki a németek és franciák között, nem sokkal később pedig Göring támadásra vezette egységét, melynek hatására a franciák visszavonultak. Göring a harcok után erős térdfájásra panaszkodott, azt hitte megsebesült, ezért orvoshoz ment. Az orvos megállapította, hogy sebesülést nem szenvedett, azonban a térdén erős reuma alakult ki. Göring ezért kórházba került. Először a Thiacourt melletti tábori kötözőhelyen ápolták, majd innen továbbküldték a nagyobb Metz-Montigny-i kórházba, majd végezetül egy klinikára utalták Freiburg im Breisgau-ba. Az itt tartózkodása idején tudta meg, hogy régi barátja Bruno Loerzer, aki mint pilóta szolgált a seregben, a közeli repülőtéren teljesít szolgálatot. Göring azonnal küldött neki egy levelet, hogy amint lehetősége van látogassa meg őt a kórházban. Loerzer nem habozott és meglátogatta barátját, akinek a lábai bevoltak kötve, de Göring biztosította, hogy nem sebesülés csak reuma miatt. Elmondta barátjának, hogy orvosai szerint már nem fog visszatérni a harcoló alakulatokhoz, mivel nem fogja tudni a lábait futásra használni. Barátjának az az ötelete támadt, hogy akkor jelentkezzen pilótának, vagy megfigyelőnek, ott nem kell futnia. 

goring_loerzer.png

Göring és Loerzer az FFA 25 kötelékében, 1914

Göring miután 1914 október 13-án reggel kiengedték a kórházból, úgy döntött, hogy saját maga veszi kézbe a sorsát és engedély nélkül Darmstadt-ba utazott, hogy csatlakozzon barátjához. A repülőcsapatok engedélyezték számára a kiképzés megkezdését. Miután mindkettejük sikeresen teljesítette a kiképzést, továbbküldték őket az FFA 25-ös alakulathoz, azonban Göring-et a parancsnok nem fogadta szívesen. 

- Mit akar maga itt? - kérdezte Göring-et a parancsnok.

- Loerzer megfigyelője vagyok. - válaszolta Göring.

- Nem kell. - mondta a parancsnok. - Több mint elegendő megfigyelőm van már, attól tartok magának semmi haszna itt. Talán a szomszédos egységnél kérdezze meg.

- Akkor attól tartok, uram, hogy én sem maradhatok itt, együtt kell maradnom a megfigyelőmmel. - vágott közbe Loerzer.

- Nos, akkor csinálják ahogy tetszik. - morogta a parancsnok.

A két barát együtt maradt az FFA 25-nél és 1914 november 4-én együtt is repültek a front felett. Eleinte fegyvertelen felderítéseket végeztek, később már bombázásokat is végrehajtottak. Egy Verdun melletti német repülőtérre vezényelték őket, ahol a híres vérszivattyú idején a Douamont erődöt bombázták. A verduni csata alatt teljesített szolgálataikért mindkettejüket az 1. osztályú Vaskereszttel tüntette ki a német trónörökös. Göring egy idő után szeretett volna együléses gépekbe átülni, ezért 1915 júliusában pilótaképzésre jelentkezett.

goering-fokker-960_640.jpg

Bruno Loerzer, Anthony Fokker a híres repülőgéptervező és Hermann Göring

Kérését elfogadták és már néhány hónap múlva együléses vadászgépeken repült, november 16-án délután 14 óra 20 perckor pedig le is lőtte első ellenséges gépét, egy brit Farman-t. 1916-ban még két további gépet lőtt le, azonban november 2-án súlyos sebesülést szenvedett a csípőjén, amelyből hosszú idő múlva tudott csak felépülni. Az orvosa mindennapi sétát és testmozgást írt neki elő, de ez szörnyű fájdalmakkal járt számára. Három igazolt légigyőzelemmel a háta mögött, Göring visszatért a gyerekkori álomvilágába, Burg Nautendorf-ba, a keresztapjához. Felépülése után áthelyezték a Jasta 26-hoz, melynek kötelékében további négy győzelmet szerzett, ezzel ő is belépett az ászpilóták sorába. (Ászpilótának számított minden olyan pilóta aki, 5 vagy annál több ellenséges gépet lőtt le.) Hetedik légigyőzelme után 1917 júliusában kinevezik a Jasta 27 élére. A kinevezés után a pilóta karrierje felfelé kezdett ívelni. A Jasta 27-et Lille mellé helyezték át, Göring vezetésével pedig az egység sikeresen vette fel a harcot az antant pilótákkal szemben. (A Jasta 27 a háború végéig 128 igazolt légigyőzelmet ért el.) 

 

goring_573.jpg

Göring, egy német képeslapon 

A fiatal Göring sorra szerezte a légigyőzelmeket, szám szerint 8 darabot a Jasta 27 parancsnokaként. Azonban a történészek sem tudják, hogy mi okból, valószínűleg mivel a Jasta 27 a híres Richthofen Repülő Cirkusszal volt egy körzetben, alig ért el légigyőzelmet. A Jasta 27 pilótái napi 2-3 bevetést repültek, azonban nem tudták hozni azt a szintet, amit Richthofen és alakulata napi egy bevetéssel elért. (Richthofen egymaga annyi gépet lőtt le ezidő alatt mint a teljes Jasta 27 alakulat.) 1918 áprilisában a Vörös Báró életét vesztette egy légicsatában, helyettese pedig Wilhelm Reinhard lett, aki szintén hamarosan életét vesztette, így a JG 1 parancsnokának Hermann Göring-et nevezték ki. 1918 májusában megkapta a legmagasabb német kitüntetést, a Pour le Mérite-t. Göring utolsó alakulatánál mindössze egy légigyőzelmet szerzett, 1918 július 18-án lőtt le egy francia Spad 1-es gépet, ezzel 22-re növelte légigyőzelmei számát. A JG 1 kötelékében már a legújabb Fokker D. VII.-es vadászgéppel repült, melyet a Fokker cég Göring számára teljesen hófehérre festett. (Göring próbálta a Vörös Báró kultuszát átvenni, de a háború közeli vége miatt ez nem sikerült neki.) 

goring2.pngGöring a frissen szerzett Pour le Merité kitüntetéssel 

 

1918 októbere a pilóták számára kedveztőtlenül alakult, ugyanis a heves esőzések miatt a repülés sokszor lehetetlenné vált. 1918 október 20-án pedig a német kormányzat elfogadta Woodrow Wilson 14 pontját, ezért a német hadvezetés előkészítette a megszállt francia területek kiürítését. 1918 október 22-én, Göring és pilótatársa egyben jóbarátja, Ernst Udet (Udet szerepéről és életéről később egy külön bejegyzésben szólunk, ugyanis személye több szempontból is érdekes) a Berlin melletti egyik repülőgépgyárat és tesztrepülőteret tekintették meg. Ekkorra már egyikük sem hitte, hogy a német légierő képes kicsikarni a végső győzelmet. Aznap este Berlin egyik legelegánsabb éttermébe voltak hivatalosak. Az Adlon Hotel éttermébe hívták össze az akkori Német Birodalom ászpilótáit és a Pfalz Repülőgépgyár tulajdonosait, részvényeseit. 

 goring_dinner.png

Adlon Hotel étterme, Göring legelöl az asztalon könyököl, míg Udet a szembe levő oldalt, jobbról a hatodik helyen foglal helyet

 

Amíg Göring és a többi ászpilóta minden egyes este Berlin más-más luxus hoteleiben vacsorázott, addig a JG 1  fronton maradt pilótáit egyre hevesebb küzdelmek várták. II. Vilmos császár novemer 9-én lemondott trónjáról és elmenekült Hollandiába. Az elkövetkezendő napokban mindenki Göring parancsait várta, akihez azonban a hadseregparancsnokságtól ellentmondó utasítások érkeztek. Göring tudta, hogy 1918 november 11-én 11 óra 00 perckor beáll a fegyvernyugvás. Aznap reggel a repülőteret sűrű köd borította, Göring aggódott, ha a köd nem száll fel, akkor képtelen az egységet német földre vinni, így a gépeik mind hadizsákmánnyá válnak. Szerencsére az idő jobbra fordult, így 10:00-kor elindultak a teljes gépparkkal, vissza Németországba. A JG 1 egyik köteléke műszaki okokból Kiel környékén szállt le, ahol ebben az időben folyt a kieli matrózlázadás. Mikor a lázadók meglátták a pilóták kitüntetéseit, azokat azonnal letépték. A pilótáknak sikerült elmenekülniük és végül megérkeztek a kijelölt úticélukra, ahol Göring megtudva mi történt pilótáival az alábbiakat mondta:

Megfizetnek ezek a patkányok azért amit az én embereimmel tettek. Töltsétek meg a géppuskákat.

Göring és pilótatársai Mannheim-be mentek, ahol az elfogott pilóták gépeit tartották. Göring mikor megérkeztek a repülőtérre, fenyegetően lépett fel a lázadókkal szemben. Azt mondta nekik, hogy amennyiben nem engedik felszállni a gépeket, úgy minden lázadót halomra lövet. A lázadók megijedtek a fenyegetőző ászpilótától, ezért szabadon engedték felszállni az összes gépet.

goring26.png

Göring (középen sétabottal) a pilótatársaival

Hermann Wilhelm Göring, 1918 november 11-én délután megírta a JG 1 naplójának utolsó bejegyzését:

Nov. 11. Béke. Az egység rossz időjárás mellett Darmstadt repülőterére érkezett.

 A mannheimi incidensről nem írt le semmit. 

1918 november 19-én összehívta az utolsó gyűlést a JG 1 pilótái és kiszolgálószemélyzete között, kijelentette, hogy nem akarta őket elengedni addig, amíg köszönetet nem mond mindenkinek a szolgálataiért. A gyűlés után az egységet feloszlatták. Göring 1918 decemberében Berlinben már nyíltan hangoztatta antiszemitizmusát, kilátásba helyezte a harcok folytatását, elítélte a békét. Bő négy év múlva már Hitler oldalán találta magát, ahol fényes karriert futott be a Führer mellett Göring, Lothar von Richthofen-t, a vörös báró öccsét is próbálta megnyerni a saját céljaira, azonban a jóbarát korai halála ezt nem tette lehetővé. Göring és az ifjabbik Richthofen jó kapcsolatot tartott fenn a háború után is, egyes feltételezések szerint Göring és Lothar látogatták az NSDAP gyűléseit és találkoztak magával Hitlerrel is. Göring hatalmas propaganda értéknek tekintette a vörös báró öccsét.

 53c97432a2f17_preview-1024.jpg

Göring (balról harmadik) és Lothar von Richthofen (balról negyedik)

 

nevtelen233.png

Bruno Loerzer, Lothar von Richthofen és Hermann Göring a háború végén

 

colorized-image_15.jpg

Göring a háború végén egy képeslapon

 

Amennyiben tetszett a bejegyzés olvasd el Lothar von Richthofennek, a vörös báró öccsének a kalandos életútját is.

A bejegyzés trackback címe:

https://egypercestortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr10015489728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Narancsos kommunizmus 2020.02.27. 23:19:24

Már akkor is sunyi volt a tekintete és a vigyora is.

2020.02.27. 23:19:27

Ezt a teljesítményt sok mai fiatal is simán hozná. Kontrollerrel.

Névtelen Minorita 2020.02.27. 23:35:07

@Legfelelősebben gondolkodó felelőtlen ember:

Persze, egy székben a gép előtt ülve a meleg szobában, nem pedig egy vászonborítású favázas nyitott gépben, több ezer méter magasságban, úgy hogy közben dübörög a fülébe a motor, a szemébe (vagyis inkább a védőszemüvegére) pedig olaj csapódik, a gépfegyvere meg bármikor elakadhat és őt lőhetik le. Akkoriban nem volt lehetőség hibázni, aki hibázott, az meghalt. Nem pedig újraindította a játékot.

Félreértés ne essék, nem Göring személyét védenénk, hanem azokat a pilótákat akik hősiesen küzdöttek és meghaltak, mert azért ilyet mondani enyhén lenéző dolog.

kakukk123 2020.02.28. 09:00:26

Mai divatos szóval Göring "alkalmatlan" volt arra a posztra, amibe később került. 1942 őszén a Luftwaffe korlátlan úr volt Európa egén, másfél évvel később, 1944 tavaszán a szövetségesek azt tettek Európa egén, amit akartak. Göring parancsnoksága alatt a Luftwaffe üldözőből üldözötté vált. A háború elején a német pilóta képzettebb volt, mint bárki más, a háború végén viszont már feleannyi kiképzéssel dobták harcba, mint egy britet, egy amerikait, vagy akár egy oroszt.

soarvány 2020.02.28. 09:00:40

A Nürnbergi Naplóban jegyezte fel a pszichológus, hogy Göring elfilozofált a cellájában ülve, hogy a 20s években majdnem szabadkőműves lett, meghívták egy bemutatkozó látogatásra, de ahogy várakozott a kapcsolatára szembe jött egy csinos szőke lány, úgyhogy programmódosítás lett.

BiG74 Bodri 2020.02.28. 09:19:58

@kakukk123:
Igazad lehet/van. Göring alacsonyabb szinteken jól teljesített a személyes becsvágya miatt. Magasabb szinten viszont szerintem pont ezért lett vacak vezető, pláne hitler árnyékában.

wolves84lb 2020.04.19. 20:35:58

@kakukk123:
"A háború elején a német pilóta képzettebb volt, mint bárki más, a háború végén viszont már feleannyi kiképzéssel dobták harcba, mint egy britet, egy amerikait, vagy akár egy oroszt."

A háború előtt a japán pilótákat tartották a legjobbnak a világon...

Nem gondolom, h Göring tehetett arról, hogy a német pilóták képzésére nem volt elég idő-hely-gyakorlógép...44-től kb semmire nem volt elég idő a náci birodalomban.
süti beállítások módosítása