Egyperces Történelem

Egyperces Történelem

Az első elektromos autók megjelenése

2021. január 08. - Névtelen Minorita

Mivel manapság egyre több autógyár készít elektromos meghajtású autókat, így adódik a kérdés, hogy mégis mikor jelentek meg ezek a járművek a közlekedésben? Ebben a cikkben ennek a kérdésnek járunk utána.

elektromos_auto_3.jpg

Azt gondolhatná az ember, hogy az elektromos autók csak néhány éve, de legfeljebb csak néhány évtizede jelentek meg a világon. Azonban az első elektromos autó megjelenése megelőzte a benzinmotoros autókat. Az első áramforrás tárolására alkalmas akkumulátort Gaston Planté francia fizikus találta fel, 1859-ben. A világ első elektromos járművét, egy biciklit 1881. április 19-én tesztelte Gustave Trouvé francia feltaláló.

elektromos_auto_2.jpg

Gustave Trouvé az elektromos biciklijével

Ezen a kísérleten felbuzdulva döntött úgy Thomas Parker brit feltaláló, hogy az akkumulátorral megpróbál egy elektromos autót létrehozni. Ez a terve 1884-ben sikerült is neki, azonban ezt sokan nem veszik figyelembe, ugyanis az első hivatalos dokumentáció 1895-ből származik, amely bizonyítja, hogy ez neki is sikerült. Ezért az első feltaláló aki hivatalosan megalkotta az elektromos autót, Andreas Flocken német mérnök volt, aki 1888-ban hivatalosan legyártotta az első teljesen elektromos autót. Mivel az elektromos autó nem használt oxigént, ezért a bányákban a széntüzelésű vonatokat lecserélték elektromosokra. Ezzel nemcsak biztonságossá vált a bányákból kihozni a szenet, de több is maradt meg a kihozatal után.

elektromos_auto_5.jpg

A Columbian nevű elektromos autó

Az elektromos autók több sebesség és távolság rekordot is tartottak ugyanis 1899. április 29-én, a Jamais Contente nevű elektromos autóval, Camille Jenatzy 105,88 km/h-ás végsebbességet ért el. Ferdinand Porsche egy összkerék meghajtású elektromos autót készített, amely szinte minden rekordot megdöntött. A vásárlók 1895-re egyre jobban figyelemmel kísérték az elektromos autók fejlődését és ezzel együtt egyre jobban érdekelte őket ez az újdonság.

elektromos_auto_6.jpg

A Camille Jenatzy miután megdöntötte a sebességrekordot

Ettől a dátumtól kezdődött az elektromos autók aranykora. London utcáit ellepték az elektromos taxik, melyeknek a lakosok becenevet is adtak, a sajátos zümmögő hangjuk után csak „Kolibir-nek” nevezték őket. Az Egyesült Államokban pedig 1897-ben megalapították az Electric Vehicle Company-t amely ugyan nem volt hosszú életű de több elektromos járművet is legyártott.

elektromos_auto_10.jpg

Elektromos autó töltőállomás

Az elektromos autóknak nagyon sok előnye volt az akkori benzines vetélytársaikkal szemben, ugyanis nem volt rezgésük, nem volt szaguk és szinte teljesen csendesek voltak működés közbn is. Továbbá nem igényelték a sebességváltást sem, de ugyanígy nem igényelt kézi erőfeszítést a beindításhoz sem. Az elektromos autók a gazdag emberek körében egyre jobban elterjedtek, könnyű kezelhetőségük és halk működésük miatt. A nők imádták az autót, mert nagyon könnyű volt kezelni és könnyűek is voltak. Ezért a korabeli felfogás megbélyegezte az elektromos autókat, mondván, azok „női járművek”. Ebből adódóan nagyon sok autógyár, akik elektromos autókat gyártottak, úgy építette meg a modelljeit, hogy azok külseje teljes mértékben megegyezzen egy benzines autóéval. Ilyen volt például, hogy hűtőradiátort helyeztek a kocsi elejébe.

elektromos_auto_11.jpg

Elektromos autó hirdetés

Az 1910-es évekre az Egyesült Államokban futó autók csaknem fele elektromos meghajtású volt és mindössze 20%-a volt benzines. Ezekben az években tetőzött az elektromos autók értékesítése is. Mivel azonban az akkumulátorok töltését árammal kellett megoldani és ekkoriban még a háztartások nagyrészében nem volt bevezetve az áram, így különböző töltőállomásokat hoztak létre. Később olyan szolgáltatást is nyújtottak, hogy a gépjárműveket akkumulátor nélkül is megvehették és úgy lehetett kapni a belevaló akkumulátorokat, mint a ceruzaelemeket. Melyeket később leadtak töltésre, cserébe pedig kaptak egy újat. Ezt a szolgáltatást 1928-ig nyújtották az autógyártó vállalatok, azonban a benzines autók térnyerése után az elektromos autók kezdtek visszaszorulni és már nem volt jövedelmező fenntartani ezt a szolgáltatást.

 További képek korabeli elektromos autókról:

elektromos_auto_12.jpg

elektromos_auto_13.jpg

elektromos_auto_4.jpg

 

elektromos_auto_7.jpg

Washington, elektromos autók egy autógyárban

 

elektromos_auto_9.jpg

Egy német elektromos autó valamikor a század elején Berlinben

 

elektromos_auto_8.jpg

Elektromos utcaseprő autó

 

Amennyiben érdekesnek találtad a cikket, kedveld facebook-oldalunkat és tekintsd meg az alábbiakat is:

 

A világtörténelem első légipárbaja 1808-ban

Lothar von Richthofen, a Vörös Báró öccsének kalandos élete

A spanyolnátha megjelenése Magyarországon 1918-ban

A bejegyzés trackback címe:

https://egypercestortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr3516377328

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kugi · http://kugi.blog.hu 2021.01.08. 19:46:52

Vajon hogy alakultak volna a mindennapok, illetve a szénhidrogénekre épülő ágazatok, ha az elektromos autók terjedtek volna el véglegesen?

bandiras2 2021.01.09. 15:35:01

@kugi:
A repülőgépiparhoz teljesítmény kell. Vagy fejlett nagy teljesítményű repülőgépek nincsenek, vagy pedig megjelenik a fejlett benzin motor, de legalább a gázturbina. Ha van fejlett benzin motor, akkor abból valaki autót fog építeni. Gázturbinával is.
www.youtube.com/watch?v=CdCudNSti_Q
A gázturbina viszont kényes a gyártási toleranciára. A harmadik birodalom hadigépezetének hátországa sértetlen marad, mert max a németek képesek használható repülőgépeket gyártani gázturbinával, és uralják az eget.
A gázturbina részterhelésen borzalmasan gazdaságtalan. Ha a nyélgázt vesszük 100% fogyasztásnak, akkor az alapjárat fogyasztása 90% körül alakul.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.01.09. 15:35:03

@kugi: Több fosszilis erőmű épült volna, mert több áram kellett volna.

midnight coder 2021.01.09. 15:35:09

@kugi: Azt a valag idõt, pénzt, amit a zsákutcás belsõ égésû motorok fejlesztésébe tettek az autógyárak, valószínûleg akkumlátor fejlesztésébe tették volna, és mára már rég elérné a hatótávja az elektromos kocsiknak a mai benzinesekét, ahogy az akksik ára / újra felhasználhatósága sem lenne probléma. Sokkal kevesebben haltak volna meg asztmában, tüdõrákban, a városok sokkal tisztábbak, csendesebbek lennének. A belvárosban pont olyan jó lenne levegõt venni, mint bármelyik vidéki faluban.

Örömhernyó 2021.01.09. 16:01:05

@midnight coder: Ahogy azt Móricka elképzeli! Az elektromos autókhoz szükséges technika nem valami csúnya összeesküvés miatt nem lett előbb kifejlesztve. Egyszerűen mára ért meg a tudás, tapasztalat arra, hogy elterjedhessenek az elektromos autók.
A feltételezésed olyan csacsiság, mintha azt mondanád, hogy a vezetékes telefoncégek összeesküdtek az okostelefonok ellen, ezért terjedtek el csupán az utóbbi 10 évben világszerte az okostelefonok.

Az elektromos autó hatótávja már eléri egy benzinesét, ha a Tesla modelljeiről van szó. Ha a norvég kormány agyontámogatja az ilyen autókat, akkor még megfizethetőek is az átlag norvég számára.

Örömhernyó 2021.01.09. 16:01:11

@kugi: Villamos áramot mindenképp elő kellett volna állítani. Erre pedig a szén, olaj, gáz volt a legalkalmasabb, mert az atomenergia hasznosítását attól nem dolgozzák ki hamarabb, hogy elektromos autók terjedtek volna el.

Lásd napjainkban Kína. Rengeteg elektromos robogó, autó, bicikli van forgalomban és azért még mindig leginkább szénerőművekben termelik ezekhez az áramot.

Jól leírja ezt a mi lett volna ha kérdést a magyar szólás: ha nagyanyámnak áramszedője lenne és csengetne, ő lenne a villamos.

A szénhidrogénalapú járművek egy teljesen logikus és szükséges lépést jelentettek a járműgyártásban. Egyszerűen az akkumulátorok a közelmúltig nem voltak elég fejlettek, nem vehették fel a versenyt a bárhol tankolható benzinüzemű autókkal.

]{udarauszkasz 2021.01.09. 16:01:13

@kugi: Ugyanigy. Csak epp otthonrol generatorral toltottuk volna az akksikat,mivel sem akkor, sem ma nem birja el a nyilvanos halozat ennyi auto tolteset.

]{udarauszkasz 2021.01.09. 16:01:14

@midnight coder: Az akksikat tolteni is kell. Minden varosba kene egy-egy Paks meretu atomeromu, hogy a kozlekedest kiszolgalja. A mai benzinesekkel egyezo autok akksija 150-200 kWh kene hogy legyen. 10 ilyen autot teletolteni 1.5MWh, szazat pedig 15MWh. Ez csak szaz auto, egy 15MWos blokk egy orat menne csak azert, hogy 100 ilyen verdat fullra nyomjon. De ha 10 oraba telne feltolteni egy-egy autot, akkor a 100 autonak 10 oran keresztul legalabb masfel megawatt teljesitmenyre lenne szuksege. Vesztesegek nelkul.
Honnan? Es egy varosban nem 100 auto van, hanem jopar ezer. Egy BP meretu varosban minden keruletre kene 3-4 Paks meretu blokk, (A teherszallitasrol, tomegkozlekedesrol nem is beszelve.)
Vagy pedig mindenki jarna gyalog.

Quattroman 2021.01.09. 18:37:18

Midnight Coder
Ha nem szorítja ki a belsőégésű motor az elektroautókat akkor a világ nagy része ólombányákban robotolva kényszermunkásként pusztul...

kugi · http://kugi.blog.hu 2021.01.09. 19:44:27

Örülök, hogy a kérdésem válaszcunamit indított el. :)
Én is azt gondolom, hogy a szükséges elektromos áramot leginkább fosszilis erőművekkel állították volna elő, ami nem lett volna jó a környezetnek, az élővilágnak, az embert is beleértve...
Viszont nem véletlenül alakult így, hogy a benzin- és dízelüzemű autók törtek előre. Vannak találmányok, amelyek talán megelőzik a korukat, és nem tudnak elterjedni ilyen-olyan okok miatt. Talán az elektromos autó technikája napjainkra érte el a megfelelő időt az elterjedéshez.

Billy Hill 2021.01.09. 19:57:52

@Örömhernyó: "a vezetékes telefoncégek összeesküdtek az okostelefonok ellen, ezért terjedtek el csupán az utóbbi 10 évben világszerte az okostelefonok" - Állítólag láttak egyesek egy Horthy-korszak idején készült képen is Westel-es logót, csak aztán az illuminátusok eltüntették a nyomokat... ;-)
süti beállítások módosítása