Egyperces Történelem

Egyperces Történelem

Lengyel pilóták hősies helytállása az angliai légicsatában

2021. február 15. - Névtelen Minorita

Miután 1939. szeptember 1-én Németország lerohanta a szomszédos Lengyelországot és a Szovjetunióval karöltve mintegy öt hét alatt teljesen felszámolta a lengyelek ellenállását, a lengyel légierő mintegy 8.000 pilótája menekült előszőr Franciaországba, majd később Nagy-Britanniába.

lengyel_pilotak_angliai_csata.jpg

A Franciaországból menekülő lengyel pilóták első csoportja 1939. december 8-án érkezett meg a Kent megyei Eastchruch városába. Majd őket kéthetente nagyobb szállítmányok követték, egészen 1940. június elejéig. Franciaország a súlyos vereségek hatására 1940. augusztus 25-én kapitulált, ezért a lengyelek minden menthető emberüket Nagy-Britanniába szállították, ahol a brit légierőhöz szerettek volna csatlakozni.

lengyel_pilotak_angliai_csata_6.jpg

Lengyel pilóták, háttérben egy Hawker Hurricane vadászgéppel

Miután a RAF-hoz (Royal Air Force - Brit Királyi Légierő) csatlakoztak, az angolok eleinte teljesen újoncként kezelték, az amúgy már tapasztalatot szerzett pilótákat. Az angolok viszont okkal tették mindezt mivel a lengyeleknek teljesen újból kellett tanulniuk a repülést, többek között ugyanis a métert és kilométert már lábban, yardban és mérföldben kellett használniuk, de a repülőgép műszerei is ellentétes irányban voltak elhelyezve a francia és lengyel gépekhez képest, pl.: gyorsuláshoz a gázkart előrefelé kellett tolni, ellentétben a lengyel gépekkel, ahol mindezt hátra húzással érhették el. Először is azonban az angol nyelvet kellett legalább társalgási szintre emelniük, amelyet intenzív nyelvtanfolyamokkal próbáltak elérni, ugyanis a lengyel pilóták 90%-a egy szót sem tudott angolul.

lengyel_pilotak_angliai_csata_4.jpg

Két lengyel pilóta egy angol repülőtéren

Miután a lengyel pilótákat kiképezték, a brit kormány levélben tájékoztatta, Sikorski tábornokot, hogy a lengyel pilóták kiképzésének költsége a háború után a lengyel kormányt fogja terhelni, azaz egyelőre megelőlegezik számukra a képzési kiadásokat. Miután a brit és az emigráns lengyel kormány aláírta a „képzési szerződést”, megindulhatott a pilóták tényleges kiképzése. Minden lengyel pilóta kapott maga mellé egy jól képzett brit pilótát, a lengyelek brit egyenruhát kaptak és a RAF legalacsonyabb rangján kezdhették el pályafutásukat. Ameddig a lengyel pilóták nem érték el a britek által megkívánt „képzettségi szintet”, addig nem repülhettek éles bevetésen. Ebből adódott az, hogy amíg a brit pilóták súlyos veszteségeket szenvedtek tapasztalat hiányában, addig a már tapasztalattal rendelkező lengyel pilóták nem repülhettek.

A britek ahhoz, hogy megtanítsák a lengyel pilótáknak a repülési formáció megtartását, parancsba adták, hogy három kerekű kerékpárokkal tegyenek „iskolaköröket” a repülőtér körül. Ezt több lengyel pilóta is megalázónak és kicsinyesnek tartotta.

1940. június 11-én és augusztus 5-én végre létrejöhettek az első lengyel pilótákból álló repülőszázadok ezek az alábbiak voltak: 300., 301. bombázószázad illetve a 302., és 303. vadászszázad. Ezek a századok az akkori géppark egyik legjobb gépét a Hawker Hurricane-t kapták meg. (Később már repülték a Supermarine Spitfire gépet is.) A Nagy-Britanniában állomásozó angol-lengyel légierő volt az egyik legnagyobb Európában, ugyanis a háború alatt mintegy 14 repülőszázadot adott csak a lengyel nemzet.

lengyel_pilotak_angliai_csata_3.jpg

Lengyel pilóta bevetés után a tapasztalatait mondja el egy brit katonának

A britek hamar rájöttek, hogy alul értékelték a lengyel pilótákat, ugyanis sokkal jobban repültek, mint a tapasztalat nélküli brit pilóták. Már az első bevetések alkalmával kitűntek bátorságukkal és rátermettségükkel. Első légigyőzelmüket Antoni Ostowich repülőhadnagy szerezte meg, egy Heinkel He-111-est lőtt le Brighton felett. Sajnos ő lett az első lengyel pilóta is aki életét vesztette a légi harcokban, ugyanis egy Messerschmitt Bf-109-es lelőtte gépét, Swanage-től délre, 1940. augusztus 11-én.

lengyel_pilotak_angliai_csata_8.jpg

Heinkel He-111

A brit csata legeredményesebb egysége a 302. vadászszázad volt, amely 126 ellenséges gépet lőtt le, 13 meg nem erősített légigyőzelmet szerzett és 9 gépet súlyosan megrongált. A legnagyobb tettük az angliai csata során 1940. szeptember 7-én volt, amikor a London felé igyekvő ellenséges gépek közül 14-et lelőttek, úgy hogy saját veszteségük nem volt. A legeredményesebb lengyel pilóta Josef Frantisek volt, aki 17 ellenséges gépet lőtt le a csata során.

lengyel_pilotak_angliai_csata_9.jpg

Josef Frantisek

A lengyel pilóták az angliai légicsata során figyelemre méltó eredményt értek el, 204 német gépet semmisítettek meg, 60 megrongálódott gépet jelentettek, de sajnos saját veszteségük is nagy volt, 29 lengyel pilóta vesztette életét a csaták során. A háború után a lengyel pilóták nagyrészt Angliában maradtak és oktatópilótaként segítettek a RAF pilótáinak kiképzésében. Azonban voltak olyan pilóták is akik visszatértek a szovjetek által ellenőrzés alatt tartott Lengyelországba. Sajnos a szovjet erők nem nézték jó szemmel a „nyugati” pilótákat, nem engedték őket belépni a Lengyel Légierőbe, de ha be is léphettek, nem repülhettek csupán adminisztrációs tevékenységet folytathattak. Többeket egyenesen kémkedés vádjával gyanúsítottak meg, a legsúlyosabb ezek közül Stanislaw Skalski pilóta esete volt akit kémkedés vádjával halálra ítéltek.

lengyel_pilotak_angliai_csata_2.jpg

A 303. repülő század pilótái

Érdekesség, hogy a lengyel pilóták amikor Nagy-Britanniába érkeztek az első mondat amit megtanultak, az volt, hogy, „Lengyel vagyok, szeretlek.” Ezt az angol lányoknak mondogatták mindig és olyan híressé vált a lengyel udvarlás a nők körében, hogy később nem egy brit pilóta lengyelnek tettette magát a bárokban, hogy „előnnyel induljon” az ismerkedése.

A 303. repülőszázadról lengyel film is készült, amely a 303. Squadron címet viseli, akit érdekel a téma annak ajánljuk a megtekintését.

 

Amennyiben érdekesnek találtad a cikkünket, olvasd el az alábbiakat is és kedveld facebook oldalunkat:

 

A debreceni légikatasztrófa megrázó története

Lothar von Richthofen, a vörös báró öccsének kalandos élete

Hermann Göring, egy fiatal pilóta első világháborús teljesítménye

A bejegyzés trackback címe:

https://egypercestortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr4916427964

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

apro_marosan_petergabor 2021.02.16. 09:43:33

Igen, a lengyeleknek sokat köszönhettek az angolok(is), nem csak a pilótáknak.
Ehhez képest igen hálátlanok voltak, mikor Lengyelországot, amel óriási áldozatokat hozott kezdettől fog és végig a háború alatt a németek ellen, s győztes oldalon fejezte be a háborút Churchill (és Rooosevelt majd Truman) odadobta a Szovjet kommunistáknak.

("többek között ugyanis" helyesen a többi között ugyanis. A "többek közöttet" személyekre a "többi közöttet" dolgokra használjuk)

Cserny mster 2021.02.16. 10:26:55

Ha az angol nyelv társalgási szintű ismerete alapfeltétele volt az éles bevetésnek, akkor szerencsétlen lengyel RAF pilótát miért verték agyon az angol parasztok az ejtőernyővel szerencsés földet érése után? Mert állítólag lengyelül beszélt, ezért németnek nézték. Az egyenruha sem segített...?

Bandibacsi34 2021.02.16. 11:51:46

@Cserny mster: Ez a történet mikor volt konkrétan?
Erdekes cikk! @apro_marosan_petergabor: Churchillnek nem volt mas választása. Erősebb kutya b.. ik. Anglia mindig is joval gyengébb volt az oroszoknal. Napoleont csak hathatos orosz-nemet-spanyol stb segitseggel tudtak leverni, a krimi haboruban francia-torok segitseggel stb. Az oroszok hagytak Hitlernek leverni az 1944 es varsoi felkelest(mellesleg a belorussz-ukran SS csapatok vittek benne a primet). Inkabb az volt durva, hogy sok nagol elvarta, hogy "huzzanak haza" (ezt filmben mondtak el). De sok lengyel maradt Angliaban.

Örömhernyó 2021.02.16. 13:38:32

Az angol a leggyökerebb nemzet. Most is gyűlölik a lengyeleket és hazazavarnák őket, pedig a csirkefeldolgozókban, gyorséttermekben, autógyárakban nem fog egy angol dolgozni. Hálátlan, belterjes nép, akik felültek Nigel Farage hecckampányának. Közben a paki, néger, arab, kínai szabadon özönlik be Angliába.

Screwball 2021.02.16. 13:38:35

1 - Nem a 302. század volt a "csúcstartó" lengyel század hanem 303. "Kosciuszko" század. (126 igazolt légigyőzelem)
2 - Jozef Frantisek nem lengyel volt hanem cseh. Csupán a 303. lengyel században szolgált. Erősen vonzódott a lengyel nemzethez olyannyira, hogy előszeretettel mutatta be magát lengyelként.
3 - A "lengyel" századok nem csak lengyel pilótákból álltak. A 303. század századparancsnoka pl. Johnny Alexander Kent volt. Ugyanez fordítva is igaz volt, egyéb "brit" századokban is szolgáltak lengyelek, az angol dél-afrikai kanadai, új-zélandi, ausztrál, cseh. stb.. pilóták mellett.

Screwball 2021.02.16. 13:38:48

@apro_marosan_petergabor: Ez nem a hálátlanság kifejeződése volt pusztán a rideg valóságé.A II. vh után nekimenni a szovjeteknek egyenlő lett volna a III. vh-val. És ezt nyilván senki sem akarta. Egyébként bármelyik külföldi pilótának adott volt a lehetőség, hogy Angliában telepedjen le és folytassa életét. Következésképp nagyon sokan éltek ezzel és ott maradtak. Én is találkoztam személyesen egy cseh pilótával, aki a háború után hazatért, de az ottani politikai helyzet miatt visszament Angliába ahol letelepedhetett állampolgárságot kapott és ott élte le az életét.
Angliában nagy tisztelet övezi a külföldi pilótákat köztük a lengyeleket is. Külön emlékparkjuk van, és szinte minden repülőmúzeumban külön megemlékeznek róluk. Mindezek mellett sok elesett lengyel pilótának van emlékhelye ott, ahol lezuhantak.

horrorpornó bábszínház 2021.02.16. 15:01:11

A légi csata két szó.
A légi(-) kezdetű szóösszetételek írásnál az alapszabály az, hogy ami konkrétan a levegőben történik, azt különírandó (légi csata, légi szállítás, légi üzemeltetés, légi jármű, légi fölény stb.), ami átvitt értelmű az egybe (légikisasszony, légihíd, légikikötő stb.

A számok hármas tagolására meg szóközt használ a magyar (15 728), és azt is csak 5 vagy több számjegy esetén, a négy számjegyet (8000) egybe kell írni.

A helyesírás-ellenőrzőt bekapcsolni azért nem annyira bonyolult, és ezeket a hibákat kidobja. De egyébként is rengeteg a helyesírási hibád, nem kellene megtanulnod esetleg írni?

"a métert és kilométert már lábban, yardban és mérföldben kellett használniuk"
Yardot nem használnak a repülésben, viszont mindenhol a világon lábat és tengeri mérföldet, ott is, ahol méterrendszer van. Kivétel volt a keleti blokk országai 1955-től 1990-ig, ahol méterrendszert ÉS angolszász rendszert is használtak párhuzamosan, pl. 2 magasság- és sebességmérő volt, az egyik metrikus, a másik angolszász rendszerben jelzett ki (pl. Tupoljevek, Iljusinok, stb.). Kivételt a szocialista rendszeben gyártott katonai gépek jelentettek, azok csak méteres rendszert használtak, mivel a katonai légi irányítás metrikus rendszert és orosz nyelvet használt. A polgári repülés oroszt és angolt, metrikus és angolszász rendszert is (ezekben az országokban).

"a repülőgép műszerei is ellentétes irányban voltak elhelyezve a francia és lengyel gépekhez képest, pl.: gyorsuláshoz a gázkart előrefelé kellett tolni, ellentétben a lengyel gépekkel, ahol mindezt hátra húzással érhették el"
Ezt erősen kétlem, ezek eléggé szabványosak a repülés kezdete óta minden gépen.

"a RAF legalacsonyabb rangján" - a katonáknál rendfokozat van, nem rang. És ha jól tudom, a háború idején minden rendfokozat nélküli sorkatonaként is lehetett repülni a RAF-nál is.

Egyébként csehszlovák pilóták is voltak, és kb. ugyanez volt a jellemző rájuk is. A hazatérésük után is. Erről is van egy film, nem jut eszembe a címe, de mostanában néha adja, azt hiszem, a Duna tévé.

horrorpornó bábszínház 2021.02.16. 15:01:12

@apro_marosan_petergabor:
"A "többek közöttet" személyekre a "többi közöttet" dolgokra használjuk"
Ostobaság, nincs ilyen szabály. Nyelvi babona.

@Screwball:
Ez a Frantisek nekem is gyanús volt, már csak a név csengése alapján, akartam is írni, amit te, csak a lengyel egyenruha miatt nem tettem.

apro_marosan_petergabor 2021.02.16. 16:36:06

@Bandibacsi34:
Két konkrét ok volt.
1. Némi hezitálás után Churchill úgy döntött, hogy a görög érdekeltség megtartása fontosabb Lengyelországnál, az akkor még ábrándosan folytathatónak vélt brit világbirodalom aspektusából...
2. Roseveltet orránál fogva vezette Sztálin, eladta neki, hogy ő demokrata, emelett Rosevelt, mint "rendes" imperialista eléggé bután hagyta háttérbe szorítani igazi és természetes szövetségesét, GBR-t, pedig ha jobban összefogott volna vele, meglehett volna állítani a büdös gazembert, s a mi II VH utáni fejlődésünk is más irányt vett volna....

horrorpornó bábszínház 2021.02.16. 20:14:06

@apro_marosan_petergabor:
Amikor Lengyelország hovatartozása szóba került, Roosevelt már rég halott volt, Truman volt az elnök.
De kb. ilyen mértékben ostobaság a többi is, amit összehordtál. Persze, nyilván van egy ilyen ábránd a hülyébbek fejében, hogy lehetett volna nyugati (de akkor sem angol, hanem amerikai, mint Európa nyugati fele) érdekeltség Lengyelország, Csehszlovákia, Magyarország, Románia a hozzád hasonló nácik szerint persze nem, Jugoszlávia meg határeset, de mondjuk mi a lófaszért akarta volna a Hitler utolsó csatlósaként a saját országukat és közte a fővárosukat szarrá romboltató magyarokat bármelyik épeszű nyugati fél is?
A büdös gazember Horthyt valóban meg kellett volna állítani, nem hal meg kb. 1 millió magyar (zsidók, Don-kanyar stb.).
A II. vh. után lehet, hogy más lett volna a fejlődésünk, de akkor te sem járhattál volna iskolába, hanem a földet túrnád Szabolcsban, hacsak nem zsellér lennél, ahogy a nagyszüleid, vagy nyalhatnád valamelyik nagyságos úr seggét (ahogy most az O1Ggányét nyalod, szóval esetedben sok változás nem volt, a szolgalélek persze továbbra is benned él, úgy látszik, ez öröklődik).
Azt, hogy tanulhattál, ráadásul ingyen - bár láthatóan kár volt beléd -, meg apád-anyád is, Kádárnak köszönheted.

apro_marosan_petergabor 2021.02.18. 14:48:47

@horrorpornó bábszínház: Matyika, nem szívesen, de alkalmazom terminólógiádat, valóban ostoba és felkészületlen vagy. S a történelmet is átírnád bolsevik-libero elvtársaidnak megfelelően.
Jaltában dőlt el Lengyelország sorsa, Churcill, Roosevelt és Sztalin tárgyalásain (mivel tárgyal R. eléggé élt még akkor...). Roosevelt puhaságának, Churcill birodalmi tévhitének, s a kivérzett angliának (amiért Görögországot választotta Lenygelo. helyett) köszönheti Kelet-Európa a szovjet megszállást és a kommunizmus, ahogy írtam. Sztalin megetette R-et, a Japánok elleni haború indításával, amit addig húzott, míg az USA le nem dobta az atombombákat... (átvetrte R-t, kommunista módra)
A véreskezű Rákosi és Kádár óriási károkat csinált, ócska tolvaj, buta kommunistái hiányában én Angliában vagy Bécsben végeztem volna egyetemet, nem idehaza:... az ország pedig ott tartana, vagy eőrébb, mint Ausztria.
Horthy alatt Mo-nak jobban ment, mint Ausztriának, Budapest elegánsabb volt, mint Bécs.
Senki sem épített annyi iskolát, mint Klebersberg, Horthy oktatási minisztere.
A revíziót is jó csinálta, a VH-ba lépés korai de elkerülhetetlen volt (valószínü román provokáció -Kassa bombázása - miatt), a kiugrást viszont elrontotta, mert uriemberként akart viselkedni a németekkel, mert erre tanították a KuK-ban, ez viszont több, mint bűn, hiba volt.

Screwball 2021.02.19. 20:14:17

Alább ajánlanék néhány könyvet magyar nyelven, amelyek a cikk témájába vágnak. Ezekből sokkal életszerűbben meg lehet ismerni a Királyi Légierőben szolgált külföldi pilóták életét és történetét. Antikváriumokban valószínű meg lehet találni őket:
Tadeusz Rolski: Fehér sas kék mezőben (lengyel pilótákról szól, Tadeusz Rolski maga is pilótaként szolgált)

Filip Jansky: Égi lovasok (A cseh Jansky egy bombázó században szolgált fedélzeti lövészként)

Frantisek Fajtl: Oroszlán az égen (Fajtl a Királyi Légierőben harcolt majd a háború vége felé a szovjet légierőben fejezte be a háborút Lavocskinokon repülve)
Az angol nyelven elérhető könyveket meg sem kísérlem felsorolni.

Magyar nyelven van még pár könyv de azok nem a külföldi pilótákról szólnak. Természetesen ezeket is érdemes elolvasni, hiszen első kézből való "beszámolók".

Richard Hillary: Az utolsó ellenség
Richard Bernard Pape: Bátorság légy a társam
John Kilbracken: Kardhal
Boris Polevoy: Egy igaz ember

Jó olvasást!
süti beállítások módosítása