Egyperces Történelem

Egyperces Történelem

A zirci apátságra zuhant német pilóta története

2021. augusztus 04. - Névtelen Minorita

Aki a zirci apátság műemlékkönyvtárában jár, bizonyára észreveszi, hogy az északnyugati mennyezeten levő díszítés az egyik sarokban jelentősen sérült. Ennek az az oka, hogy a könyvtár a második világháborúban súlyosan megrongálódott, a következő cikkben röviden ennek a történetét elevenítjük fel az olvasóknak.

zirc_apatsag.png

1944 végére a második világháború frontja elérte a Duna vonalát, ezzel Zirc is egyre jobban a harcok közepébe került. De ennek ellenére a könyvtárat egy véletlen szerencsétlenség rongálta meg, 1944. december 23-án délelőtt 10 órakor. Aznap egy csoport FW-190-es vadászgép (német visszaemlékezések szerint viszont Stuka zuhanóbombázók) tértek vissza bevetésről a Duna felől. A gépek Nagyesztergár felől érkeztek a Tündérmajor mellett levő repülőtérre. Ebben a csoportban repült a fiatal, mindössze 23 éves Anton Overmeyer pilóta is, aki nem tudni mi okból, rögtönzött akrobata mutatványokkal szórakoztatta a földön levőket.

focke-wulf_fw_190_050602-f-1234p-005.jpg

Focke-Wulf 190-es vadászrepülőgép

A pilóta nyolcasokat írt le a város felett, olyan mutatványokat mutatott be, amiket a városlakók csodálkozva figyeltek. Egyik alkalommal a pilóta az apátság két tornya között próbált meg elrepülni. A civilek és katonák feszülten figyelték, amint a gép megközelíti az apátság tornyait. A fiatal pilóta hidegvérrel sikeresen átrepült a két torony között, majd azonnal felrántotta gépét és pörögve emelkedni kezdett. Amikor már mindenki megnyugodott, hogy a gépnek semmi baja nem lett, a pilóta újból megindult a tornyok felé és a földről felfelé tekintő emberek újból feszülten figyelték a műsort.

 zirc.PNG

A zirci apátság madártávlatból a két világháború között

Ugyanazon az útvonalon próbált meg repülni, azonban második alkalomra már nem sikerült az apátság tornyai között elrepülnie, ekkor a repülőgép jobb szárnyvége az ún. Vörös-toronynak ütközött. Hatalmas reccsenéssel a repülőgép darabjaira tört, a lángoló motor és a gépben megmaradt lövedékek mind az apátsági könyvtárra zuhantak. A súlyos motor átütötte a könyvtár tetejét és bezuhant a díszterembe, míg a lövedékek teljesen szétszóródtak a tetőn, illetve a díszteremben.

 zirc_konyvtar.PNG

Az apátság könyvtára 1912-ben

A könyvtár teteje egy részben teljesen beszakadt és a könyvtári állványok ledőltek. A gép három nagyobb darabra tört, az egyik az udvarra zuhant, a második a belső udvarra, míg a motor és a lőszerek nagyrésze a könyvtárba. Az apátság falán lefolyt üzemanyag folyamatosan égett, az emberek nem mertek a közelbe menni, mert a lövedékek a hő hatására folyamatosan felrobbantak. Miután a tűz enyhülni kezdett megkezdték a károk felmérését és a könyvtár mentését. A pilóta teste soha nem került elő, ugyan néhány szemtanú szerint a gépből kirepülve a tetőn még látták a testét, de valószínűleg a lángok miatt a pilóta teljesen elégett.

 

A pilóta Anton Overmeyer 1921. január 10-én született a Bajoroszágban található Steinfeld nevű kisvárosban Franz és Margarete Overmeyer gyermekeként. A Luftwaffe kötelékében szolgált, azon belül is a Schlachtgeschwader 2 nevezetű repülőalakulatban. Anton nem sokkal a halála előtt 1944. október 7-én feleségül vette menyasszonyát, majd az esküvő után visszatért alakulatához Magyarországra. Halála után csak néhány testrészét találták meg (a könyvtárban találták meg néhány nap múlva a jobb térdkalácsát), ezért az 1990-es években, amikor a német hadisírgondozók áttemették a halottakat, nem is tudták azonosítani holttestét.

 

A német és magyar visszaemlékezések jelentősen eltérnek egymástól, a német visszaemlékezésekben egyöntetűen elvétett leszállási manővert és egy Stuka zuhanóbombázót említenek, míg a magyar szemtanúk mind akrobata mutatványokra és egy FW-190-es gépre emlékeznek. (Egy visszaemlékezés biztosra állítja, hogy a gép Messerschmitt Bf-109-es volt) Azonban tekintve, hogy a 6./SG 2 alakulat csak FW-190 gépeket repült, így a Stuka zuhanóbombázót ki lehet zárni.

 

Amennyiben érdekesnek találtad a cikket, oszd meg nyugodtan másokkal, kedveld a Facebook oldalunkat, és tekintsd meg ezeket is:

Európa legnagyobb bányakatasztrófája

A Sarah Joe legénységének hátborzongató eltűnése

Érdekes hirdetések az Osztrák-Magyar Monarchia idejéből

Hermann Göring, német vadászpilóta fiatalkora

A spanyolnátha megjelenése Magyarországon

A bejegyzés trackback címe:

https://egypercestortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr5516648638

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Számvéber 2021.08.05. 09:57:38

Overmeyer a Schlachtgeschwader 2 (2. csatarepülő-ezred) II. osztálya 6. századának pilótája volt, amelynek főleg Fw 190 F-8 csatarepülőgépei voltak. ;) Az alakulat 1944 decemberében Fw 190-ből csak F-8-at veszített (kettőt ellenséges behatás nélkül, azaz pilóta- vagy műszaki hiba következtében).
A Jagdgeschwader 2 (2. vadászrepülő-ezred) teljesen másik alakulat és 1944-1945-ben nem is harcolt magyar légtérben.

Névtelen Minorita 2021.08.05. 10:00:38

@Számvéber: Köszönjük szépen a helyreigazítást! Javítjuk a hibát.

Számvéber 2021.08.05. 12:06:15

Igazán nincs mit. Ugyanakkor a cikk utolsó bekezdésében még ott a JG 2. :)

Péter Barnaky 2021.08.05. 12:22:12

Ráadásul az SG.2 repült Ju87 Stukával is, a mondat helyesen "a 6./SG2 kizárólag csak FW-190 gépeket repült, így a Stuka zuhanóbombázót ki lehet zárni". :-)
süti beállítások módosítása