Egyperces Történelem

Egyperces Történelem

A debreceni légikatasztrófa megrázó története

2020. április 07. - Névtelen Minorita

1938 augusztusában Debrecen városától nem messze Magyarország egyik legszörnyűbb repülőkatasztrófája történt meg. A zuhanást a fedélzeten tartózkodó 9 újságíróból és a 3 fős személyzetből senki sem élte túl. Ez a cikk a katasztrófa megrázó történetét mutatja be.

ujsagiro_debrecenrep.png

1938 augusztus 10-én Debrecen városában hatalmas repülőnapot rendeztek, több mint 40 külföldi kisgép érkezett az alföldi városba légibemutató céljából. Azért, hogy az országban mindenhol tudjanak róla tudósítani, 9 újságírót küldtek Budapestről a különböző szerkesztőségek. Reggel nyolckor indultak Budapestről a HA-FNC lajstromjelű kétmotoros Fokker F.VIII.-as géppel, a repülőtéren azonban Bártfay Gedeon pilóta főhadnagy két újságírót nem engedett felszállni, ugyanis nem akarta túlterhelni a gépet. A fővárosban maradt újságírók nem örültek a hírnek, azonban ezzel az életüket mentette meg a pilóta. Debrecenbe reggel kilenc órakor érkeztek meg, ahol megtekintették a bemutatókat, ki-ki megírta a tudósítását róla, majd a kora délutáni órákban elindultak vissza Budapestre.

ujsagiro_repulonap.png

ujsagiro_repdeb.png

Képek a debreceni repülőnapról, 1938 augusztus

A gép, mellyel reggel Debrecenbe érkeztek már várta őket a repülőtéren. Miután az újságírók elfoglalták helyüket a gépen, a pilóta a kifutópálya felé irányította a gépet. Három óra előtt négy perccel startoltak el és a repülőtér fölött még két tiszteletkört tettek búcsúzóul, mielőtt Budapest felé vették volna az irányt. Debrecen nyugati határában éppen csépeltek amikor észrevették a gép közeledését. Szemtanúk visszaemlékezése szerint ekkor többen integettek a gépnek, amiről vissza is integettek a földműveseknek. Ekkor azonban az addigi dübörgő hang hirtelen abbamaradt és a repülőgép megingott a levegőben. A gép egyik motorja leállt. A pilóta valószínűleg megpróbálta a gépet siklórepülésben földre tenni, azonban ez nem sikerült neki, mert elvesztette az uralmát a Fokker fölött. A gép hirtelen megpördült a tengelye körül és irányíthatatlanul, hatalmas sebességgel a földbe csapódott, nem messze a földművesektől. Az emberek eleinte dermedten nézték az eseményt, aztán mindenki rohanni kezdett a becsapódás színhelyére.

ha-fnc-2_2.jpg

A lezuhant repülőgép a katasztrófa előtt

A helyszínre érkező embereket szörnyű látvány fogadta, a gép darabokban, néhol lángokban állt, a géptől nem messze több felismerhetetlen holttest feküdt. Azonban találtak egy túlélőt is. Mikor odaértek a férfihoz, azonban már késő volt, az ismeretlen férfi sajnos nem sokkal később életét vesztette. Személyazonosságát nem hozták nyilvánosságra. Az emberek közül többen a közeli tanyára futottak, hogy onnan telefonon keresztül segítséget hívjanak. A mentők megérkezéséig a munkások összegyűjtötték a holttesteket és a gép egy szárnydarabjával takarták le őket.

ujsagiro_debrecen.png

Külföldi repülők a debreceni repülőtéren

A mentőkkel együtt a helyszínre érkezett egy katonai ellenőrző bizottság is, hogy a katasztrófa körülményeit megvizsgálják. Azonnal kikérdezték a szemtanúkat és az egybehangzó vallomásokból azt a következtetést vonták le, hogy a gép lezuhanását nagy valószínűséggel motorhiba okozhatta. A holttestek elszállításához két halottaskocsi érkezett, azonban a felázott úton az egyik lecsúszott az útról emiatt pedig egy újabbat kellett hívni Debrecenből. Miután a holttesteket beszállították a debreceni kórházba, a pilóta felboncolását azonnal megkezdték. Az orvosok a boncolás után jelentették, hogy a pilóta halálát a becsapódás miatti roncsolás okozta, szívében és agyában nem találtak elváltozást, így a gépet legjobb tudása alapján tudta irányítani, ezért az emberi hibát kizárták. 

ujsagiro_horthy.png

Az elhunytak temetése, balra Horthy István, aki gyászbeszédet tartott

Az elhunytakat érckoporsóba helyezték és a debreceni pályaudvarra szállították, ahonnan Budapestre vitték őket. A fővárosban több magasrangú személy mondott gyászbeszédet a temetésen. Többek között Horthy István, az Aero Szövetség képviseletében tartott beszédet a temetésen. Az elhunytak közül 11 főt Budapesten, 1 főt pedig Győrben helyeztek örök nyugalomra. Hetek múlva megérkezett a hivatalos jelentés amelyben bebizonyosodott, hogy valóban motorhiba okozta a balesetet. A Magyar Légügyi Hivatal a műszaki jelentés után kivonta a forgalomból az összes ilyen típusú gépét.

Az elhunytak névsora:

ujsagiro_benke.png

Benke Tibor,

Új Magyarság munkatársa, ismeretlen életkorú

ujsagiro_molnar.png

Molnár Béla,

a Magyarság tudósítója, élt 28 évet

ujsagiro_peller.png

Peller György,

az Újság tudósítója, élt 32 évet

ujsagiro_rusznyak.png

Rusznyák Iván,

az Est munkatársa, élt 28 évet

ujsagiro_simor.png

Simor Miklós,

Nemzeti Újság szerkesztőségi tagja, élt 33 évet

ujsagiro_szilvassy.png

Szilvássy József,

az Esti Újság munkatársa, élt 24 évet

ujsagiro_zombory.png

Zombory Vilmos,

Virradat munkatársa, élt 28 évet,

továbbá:

Pázmándy-Papp László túravezető, élt 29 évet

Valgóczy Imre állatorvos (mindketten újságírói minőségben utaztak), élt 21 évet

Bártfay Gedeon főhadnagy (pilóta), élt 28 évet

Tomory Endre szakaszvezető (másodpilóta, rádiós), élt 29 évet

Boross József szerelő, élt 24 évet

 

Érdekesség, hogy egy debreceni újságíró a véletlennek köszönhette, hogy lekéste a repülőgépet. Történt ugyanis, hogy mire kiért a debreceni repülőtérre a gép már a kifutón állt, ő pedig hiába rohant a gép felé már nem várták meg.

 

Amennyiben szívesen olvasnál még további érdekes cikkeket:

A nap amikor szétverték a magyar parlamentet

Lothar von Richthofen, a Vörös Báró öccsének kalandos élete

Péntek 13 a történelemben

A bejegyzés trackback címe:

https://egypercestortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr3215595910

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kugi · http://kugi.blog.hu 2020.04.07. 10:19:57

Érdekes történet, eddig még nem hallottam róla.

Május 40. 2020.04.08. 11:45:26

Hogy változik a világ, huszonévesek voltak az áldozatok. Akkoriban önálló, felnőtt embernek számítottak, ha kortársaink lennének, akkor még a mamahotelben laknának és a harmadik tök felesleges diplomájukat csinálnák valamelyik genderműhelyben.

gigabursch 2020.04.08. 11:45:30

Mindig vannak szerencsések, akik a balfácánságuknak köszönhetik az életüket.

Az esetről eddig csak nyomokban hallottam, köszönöm az összeszedett írást és az archív fotókat.

Jeff 2020.04.08. 14:37:18

@Május 40.: Azért ma is vannak emberek, akik huszonévesen dolgoznak vagy éppen gépész- vagy villamosmérnöki szakon tanulnak. Szóval van még remény.

Skil9004 2020.04.08. 14:37:21

Ha kicsit "ízlelgetjük" az időszakot (az évet), nézegetjük a képeket, nekem nagyon átjön a hangulat. Pl. az újságírók az odaúton, mivel nyilván ismerték egymást, kedélyesen beszélgettek, de közben olyan szemmel is figyelték a másikat, hogy az a konkurenciát erősíti.
Érdekes lett volna megfigyelni, hogy a lapjuk politikai palettán való elhelyezkedése mennyire jelent meg az újságírók beszédében, viselkedésében.
Ilyesmiken szoktam lamentálni.

szcsongor 2020.04.08. 16:36:06

@Május 40.: Előítéletes általánosítás szakon te viszont már gondolom a doktoridat csinálod. A gendert is nagyon fontos volt itt megemlíteni, mert ugye mint megtudtuk általad, manapság 10-ből 9 huszonéves genderszakon bölcselkedik és anyukája mossa a romkocsmában összehányt ruháját.

@diszkord: Némelyik valóban kinéz inkább jó negyvenesnek, mint huszasnak. Totál más világ volt, korábban felnőttek az emberek, máshogy is öltözködtek.

Lxxxx 2020.04.08. 16:36:13

Visszafelé hogyan fért volna fel a plusz egy ember, ha Pesten maximálták a szállítható létszámot indulás előtt és visszafelé si 9 újságíró és 3 tagú személyzet volt?

Papácskai Kázmér 2020.04.08. 17:15:01

Debrecen város 1938-as halotti anyakönyve szerint Benke Tibor 30 éves volt, míg Molnár Béla életkorának 31 évet jegyeztek be (1357/1938-1368/1938).
A lezuhanás helye ugyanezen forrás szerint Nagyhegyes, Debrecentől 20 kilométerrel nyugatra. Ez a tény igazolhatja, hogy a pilóták próbálkoztak a siklórepüléssel.

2020.04.08. 17:15:09

@Lxxxx: meleg lehetett, sokat fogyhattak napközben az utasok. Vagy a főhadnagy szemmértéke nem volt már olyan éles. :)

zaturek 2020.04.08. 17:15:13

A Family Search-ön fellelhető halotti anyakönyvi kivonat szerint Benke Tibor 30 éves volt. Egyébként csupa hadköteles korú fiatal volt, talán csak pár évvel rövidült az életük.

Gerardus A. Lodewijk 2020.04.08. 20:12:08

Lehet, hogy 1938-ban még nem létezett az a szabály, hogy a kéthajtóműves repülőgépet úgy kell tervezni, hogy egyetlen működő hajtóművel is képes legyen (elvileg) elérni a legközelebbi leszállóhelyet? Vagy a szabály már megvolt, csak éppen a gép típusengedélyét még azelőtt adták ki?

Fredddy 2020.04.08. 21:42:24

Egy ember 23 évesen már egyetemi diplomát kap, ha nem csúszik semmivel, miért lenne furcsa, hogy huszonévesek dolgoznak olyan munkakörben, amihez nem is feltétlen kell egyetemi diploma? Se ma, se akkor nem volt az. Ez a generáció ráadásul katonasággal se húzta az időt, 1939-ben vezették vissza a sorkatonaságot a trianoni tiltás után. és gondolom, az újságoktól nem az öreg munkatársakat küldték vidéki tudósításokra.

A Fokker FVIII üléskiosztástól függően 12, illetve 15 személyes.

@Gerardus A. Lodewijk: ez a húszas évek konstrukciója, az egyik első kétmotoros utasszállító, a motorok darabja ilyen 500 lóerős. Alig hinném, hogy akkor már volt ilyen szabály, szerintem sokkal későbbi. És integetős magasságban valószínűleg egy mai géppel is megizzadnának, ha az egyik hajtómű hirtelen kiesne.

Ad Dio 2020.04.08. 21:41:55

@Gerardus A. Lodewijk: Kis túlzással akkoriban örültek ha a gépek tökéletes üzemi körülmények közt a levegőben maradtak. Egy hajtóművel még siklani is csak nagyon nagy siklószög mellet lehetett ezekkel a repcsikkel. Nem véletlenül nem jött össze a mentés :-(.

toxx 2020.04.08. 21:41:58

@Gerardus A. Lodewijk: itt szemlátomást több súlyos hiba történt. Ha a gépről vissza tudtak integetni az utasok, akkor a gép aligha lehetett 150-200m-nél magasabban. Nagyon veszélyes, ha egy gép ennyire alacsonyan repül, hiszen ha bármilyen műszaki probléma adódik, másodperceik vannak a jó döntés meghozatalára, már ha van még egyáltalán jó döntés. 3000m magasságig kényelmesen lehet repülni oxigén nélkül, a pilótáknak emelkedniük kellett volna, nem sétarepülgetni kis magasságban.

A leírás szerint a gép dugóhúzóba esett, ez klasszikus probléma. Leállt az egyik hajtómű, erre "a repülőgép megingott a levegőben", azaz nem billentették azonnal előre a gép orrát, elfogyott a sebesség. Itt valószínűleg elkövették a legsúlyosabb hibát, és maximális tolóerőre kapcsolták a megmaradó hajtóművet. Laikusként azt gondolná az ember, hogy ez a legjobb opció, de ellenkezőleg, ez pecsételte meg a sorsukat. A leállt motor propellerei azon az oldalon erős légellenállást fejthettek ki, ez már eleve fékezte azt az oldalt. Amikor a másik oldali hajtómű felpörgött, ez egy erős forgatónyomatékot adott a gép függőleges tengelye körül, ami miatt a leállt hajtóművű szárny lelassult, a másik oldali felgyorsult. A gyorsabb szárnyon többlet felhatóerő keletkezett, a lassabbik pedig átesett – ebből lesz a dugóhúzó, amiből kis magasságon nincs kiszállás.

Ez klasszikus pilótahibának tűnik. Nem lehet tudni, milyen képzésen estek át a korabeli pilóták, gyakorolták-e valaha is élesben (nagy magasságban) az ilyen problémákat, meg hogy egyáltalán hány óra repült idejük lehetett.

Fredddy 2020.04.08. 21:42:02

@diszkord: a fekete-fehér fotó és a komor nézés sokat öregít rajtuk.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2020.04.09. 09:42:29

@Május 40.: Azt is add hozzá, hogy akkoriban például egy tanítónő nem minimum 23 éves koráig tanult egyetemen, hanem elvégezte a “képzőt”, és akár 18 évesen (tehát amikor más érettségizett), már tanította az alsósokat. (És ebben a munkakörben egész jól elvolt Babits lírája, a differenciálszámítás, a citrátkör nélkül.) Ma az iskola át akarja venni azt, ami a család dolga lenne. Pedig ha “von haus aus” nincs meg az érdeklődésed a fenti dolgok iránt, akkor tölcsérrel is tölthetik belénk az anyagot, akkor is csak szakbarbárok leszünk, és nem “kiművelt emberfők”.
süti beállítások módosítása