Egyperces Történelem

Egyperces Történelem

Az Osztrák-Magyar Haditengerészet első tengeri csatája az első világháborúban

2020. február 07. - Névtelen Minorita

1915 május 23-án éjfélkor hadiállapot állt be a korábbi két szövetséges állam, Olaszország és az Osztrák-Magyar Monarchia között. 

ramberg12.jpg

Még az olasz hadüzenet előtt, este 8-kor az Osztrák-Magyar Haditengerészet hajói, pontosabban az SMS Novara gyorscirkáló, SMS Scharfschütze romboló és több torpedónaszád (78T, 79T, 80T) kifutott Póla (Pula, Horvátország) kikötőjéből és megindultak Olaszország partjai felé. Feladatuk, Ravenna előkikötőjének, Porto Corsininak a megtámadása volt. Az egység másnap hajnali 3-kor érkezett meg a kikötő elé, majd a Scharfschütze romboló megkezdte a behatolást a szűk 30 méter széles és 1200 méter hosszú csatornába. Mivel a romboló nem tudott volna megfordulni, ezért farral előre hatolt be a kikötőbe, hogy feladata végeztével gyorsabban távozni tudjon. A romboló parancsnokának nehéz feladata volt az elsőtétített kikötőbe való bejutással. Mikor sikerült a csatornába navigálni a hajót, két riasztólövés dördült el a kikötőben. Mivel a kikötőben nem találtak sem tengeralattjárót, sem torpedónaszádot, így a földi egységeket vették célba. A közeli laktanyából a tüzelésre lett figyelmes 50 olasz katona, akik azonnal a lövészárkokba szaladtak és tűz alá vették a rombolót. Egy olasz altiszt a partra szaladt és hangosan odakiabált a Scharfschütze felé: "Cosa volete? (Mit akartok?)", de választ már nem kapott mert a közelében robbant egy gránát, aminek hatására földrerogyott.

 

24may.jpg

Közben a tengeren maradt torpedónaszádok és gyorscirkáló is tűzfedezetet biztosított a rombolónak. A 80T torpedónaszád tiszti étkezdéje egy 15 cm-es olasz ütegtől találatot kapott. A robbanás következtében három matróz megsérült, egy gépésznek a karját tépte le, kettő könnyebb sérülést szenvedett. A torpedónaszád azonban tovább tüzelt, nem sokkal később újabb találatot kapott, ekkor a kormányvezeték elszakad és majdnem irányíthatatlanná válik a hajó. A súlyos találatot látva Horthy megparancsolja, hogy a torpedónaszád vonuljon a Novara tűzmentes oldalára. A pótkormánykészülékkel a 80T sikeresen kivonult az olasz ütegek tűzvonalából. A Scharfschütze rombolót is heves tűz alá vették, így annak kapitánya is 4 óra 45 perckor elkezdett kifelé hajózni a csatornából, közben a hátsó lövegei folyamatosan lőtték a partot. A romboló 1 óra 10 percet töltött a csatornában, ez alatt 126 lövedéket lőttek ki az ágyúból és majdnem 1000 gépfegyver golyót használtak el.

sm_tb80t.jpg

80T torpedónaszád a csata után

 

A hajóraj folyamatos fedezettűz mellett elvonult a helyszínről, a sérült 80T torpedónaszádot vontába vették és Póla kikötőjébe húzták. A hajók már a délelőtti órákban kikötnek Pólában és elkezdik a károk kijavítását és a sérültek ellátását. 

Érdekesség, hogy a 80T torpedónaszádon részt vett a csatában Cserny József, a Lenin-fiúk későbbi vezére, akit 1919-ben kivégeztek. Az SMS Novara cirkáló parancsnoka, tulajdonképpen az akció vezetője pedig Horthy Miklós sorhajóhadnagy, későbbi kormányzó volt. 

 

Szeretnél még érdekes dolgokról hallani, akkor olvasd el, hogy milyen volt a humor a Harmadik Birodalomban, vagy milyen hátborzongató dolgot rejtett az első világháborús Przemysl-erőd.

A bejegyzés trackback címe:

https://egypercestortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr5515461418

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

masada 2020.02.08. 23:11:22

De ez miért nevezhető tengeri csatának?!
süti beállítások módosítása